کمتر دیده شده است که کسی برای پیامبر صلوات الله علیه نذر بکند یا برای ایشان روضه بگیرد. روز 28 صفر که روز شهادت پیامبر است بماند اما در طول سال کسی برای ایشان روضه نمی گیرد. چرا ما به نبی مکرم اسلام صلوات الله علیه متوسل نمی شویم؟ اساسا معارف بلندی هم که در جامعه مطرح می شود راجع به اهل بیت علیهم السلام معارف زیادی شنیده ایم، اما راجع به نبی مکرم اسلام کمتر از آن معارف بلند سخن گفته شده است؟ دلیل آن چیست؟ ما اطلاعاتی که پیرامون نبی مکرم اسلام داریم هم محدود است و هم خیلی جاها اشتباه است. حضرت آیت الله یعقوبی می فرمودند که " اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ بِاسْمِکَ الْمَکْنُونِ الْمَخْزُونِ الطّاهِرِ الطُّهْرِ الْمُبارَکِ " اسم مکنون و مخزون و طاهر و طهر مبارک خدا نبی مکرم اسلام صلوات الله علیه می باشد.
پیامبر اسلام اسم مکنون و مخزون خداوند است، اصلا کسی ایشان را درک نمی کند تا بخواهد به ایشان توسل داشته باشد. به خاطر آن اوج و عظمت و قداست پیامبر صلوات الله علیه است که احدی با آن آشنا نیست. ما از طریق امیرالمومنین علیه السلام با پیامبر آشنا می شویم.
آن پیامبری که قرآن کریم در عظمت ایشان می فرماید " الم نشرح لک صدرک" مگر ما به تو سعۀ صدر ندادیم. این سعۀ صدری که خداوند به پیامبر صلوات الله علیه اعطا کرده است چیست؟
اگر بخواهیم این سعۀ صدر را معنا کنیم باید یک نگاهی داشته باشیم به داستان حضرت موسی علیه السلام. حضرت موسی آنقدر پیش خداوند مقام دارد که قرآن مجید می فرماید ما حضرت موسی را به مقام قُرب رساندیم و با او نجوا کردیم. خداوند با حضرت موسی علیه السلام نجوا می کند و اسرارش را می گوید. حالا همین حضرت موسی تقاضا می کند از خدا و می فرماید " رَبِّ أَرِنِی أَنْظُرْ إِلَیْکَ " خدایا خودت را به من نشان بده! چرا حضرت موسی این تقاضا را می کند؟ برای اینکه قومش از او اینگونه خواسته بودند. خداوند به او جواب داد : " لن ترانی " ابداً نمی توانی مرا ببینی! " وَلَٰکِنِ انْظُرْ إِلَى الْجَبَلِ" به این کوه نگاه کن، اگر این کوه مقاومت کرد و تاب تحمل داشت به زودی مرا می بینی. خداوند یک تجلی در کوه کرد و این کوه متلاشی شد و حضرت موسی بیهوش بر زمین افتاد.
خداوند به کوه تجلی کرد و موج آن حضرت موسی علیه السلام را گرفت و در اثر آن موج حضرت موسی بیهوش شد.
قرآن کریم میفرماید: " َلوْ أَنزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَّرَأَیْتَهُ خَاشِعًا مُّتَصَدِّعًا مِّنْ خَشْیَةِ اللَّهِ" اگر ما این قرآن را بر کوه نازل می کردیم میدیدید که این کوه پودر می شد و بر زمین می افتاد" پس این تجلی به مراتب از آن تجلی که به حضرت موسی علیه السلام شد بالاتر است چون در آنجا قرآن می فرماید کوه متلاشی شد اما اینجا می فرماید این کوه پودر می شود و در دل زمین فرو می رود، پس این به مراتب بالاتر است و اینی که بالاتر است بر قلب پیامبر صلوات الله علیه نازل شد و این قلب مقاومت کرد.
اینگونه نیست که وحی به هرکسی نازل شود لیاقت و استقامت می خواهد. نیروی الکتریسته اگر بیشتر از ظرفیت لامپ واردش بشود، منفجر می شود. اگر خدا می خواهد معارف را نازل کند، یک قلبی باید باشد که آن قلب مقاومت داشته باشد تا از آن طریق بر همۀ خلایق نازل شود. این آیه در سورۀ قدر آمده است که هرسال شب قدر تکرار می شود و هرسال ملائکه و روح نازل می شوند. ملائکه و روح شب قدر بر چه کسی نازل می شوند؟ باید یک ولی و حجتی باشد که بر قلب او نازل شوند؟ برای این نازل می شوند که سرنوشت هستی را به او بگویند تا از طریق او به هستی منتقل بشود.
قرآن اگر به کوه نازل میشد، کوه متلاشی می شد اما به قلب پیامبر صلوات الله علیه نازل شد و ایشان مقاومت کردند. این سعۀ صدری است که خداوند به حضرت محمد صلوات الله علیه داده است.
خداوند می فرماید اخلاق پیامبر صلوات الله علیه خیلی با عظمت است. منظور از اخلاق، رفتار نیست! منظور آن صفات برجسته ای است که در وجود حضرت است. پیامبر صلوات الله علیه جمیع کمالات را داشتند.
یک نفر آمد به خدمت امیرالمومنین علیه السلام و به ایشان گفت اوصاف پیامبر را برای من بگویید. حضرت به او فرمودند شما نعمت های دنیا را برای من بشمار . گفت: من نمی توانم، چون قرآن فرموده است نمی توانید نعمت هایی که خدا به شما داده است را بشمارید. امیرالمومنین علیه السلام فرمودند این دنیا و نعمت های آن را که خدا می گوید ناچیز است را نمی توانی بشماری چه انتظاری از من داری که آن چیزی که خدا گفته است عظیم است را برای تو توصیف کنم. چه کسی است که بتواند عظمت پیامبر صلوات الله علیه را درک کند؟ به همین دلیل است که مردم به پیامبر توسل ندارند، چون نمی فهمند پیامبر چه کسی است.
پیامبر صلوات الله علیه با آن سعۀ صدر و تحملی که دارد و با آن اخلاق عظیمی که دارد ببینید چه سختی هایی در دوران زندگی اش کشیده که می فرماید هیچ پیامبری در تبلیغ رسالتش به اندازۀ من اذیت نشد.